מי יטפל בעוני?

מי יטפל בעוני?

חלק מרכזי בייעודו של ארגון לתת הוא לקדם שינוי בסדרי העדיפויות של המדינה ולהביא לכך שממשלות ישראל, באשר הן, יפעלו לצמצום העוני. כחלק מייעוד זה, קיימנו כשבוע וחצי לפני הבחירות עימות בין נציגי מפלגות המועמדים לתפקידי רווחה/כלכלה בכירים - בנושא "מי יטפל בעוני". את העימות, שנערך בשיתוף ביה"ס לאודר לממשל במרכז הבינתחומי הרצליה, ניהלה הכתבת הכלכלית הבכירה, קרן מרציאנו. לעימות הגיעו אלי אלאלוף (כולנו), ח"כ תמר זנדברג (מרצ), ח"כ יצחק ועקנין (ש"ס), ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו), ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), יואב קיש (הליכוד). אלו היו עיקרי הדברים:
אלי אלאלוף (כולנו): "מצאתי שהצורה הכי נכונה בכדי לטפל בעוני הוא להיכנס לפוליטיקה. בחרתי בכחלון הוא שם את הסוגיה החברתית-כלכלית בראש מעייניו. אם הוא לא יפעל ליישום דוח העוני, אצא מהפוליטיקה. מציאת תקציבים לטובת הטיפול בעוני  תלויה בשינוי סדר העדיפויות."
 ח"כ מאיר כהן, לשעבר שר הרווחה (יש עתיד): "נאבקתי בנושא העוני, הבאתי את תכנית אלאלוף, והיא תהיה חלק מכל הסכם קואליציוני. לא אהיה חבר בשום ממשלה שתימנע משינוי סדרי עדיפות וגם תדאג לתקצב את הטיפול בנושא העוני". כהן תקף את ח"כ אורלי לוי והאשים אותה כי לא הייתה נוכחת בדיונים בנושא הדיור הציבורי למרות החזות החברתית שהיא מציגה, "המפלגה שלך רק משסה את כולם בערבים, אם את חברתית תעזבי את המפלגה שלך." כהן המשיך ותקף גם את נתניהו: "הבעיה של מדינת ישראל ליישם היא לא בגלל מחסור בכספים אלא כי אין רוח המפקד! חייבים להכניס חמלה בראשם של המנהיגים."
 ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו) לא נשארה חייבת והאשימה את מאיר כהן שהוא גונב דעת וכי בכהונתו כשר רווחה קיצץ בקצבאות לשכבות החלשות בחסות לפיד. לוי התחייבה לפעול בכדי לקדם את הטיפול בעוני מהקואליציה ואמרה כי ישראל ביתנו תמכה בכל החוקים החברתיים.
 ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) הצהיר ואמר "לא אסכים להסכם קואליציוני שלא יאמץ את דוח העוני של אלאלוף. לא אאפשר להתעלם מהדוח. חייבים להגדיר את העוני כמצב חירום לאומי ולהתייחס אליו ככזה. אם לאחר מלחמת לבנון השנייה היה אפשר למצוא תקציב כי היה מצב חירום, גם עכשיו אפשר. אפשר וחובה להניף שני דגלים, גם הביטחוני וגם החברתי."
 שולי מועלם (הבית היהודי): "העוני הוא לא גזרת גורל. העוני הוא מלחמה שצריך להיאבק בה כהחלטה אסטרטגית של מדינה ישראל. לכל משרד ממשלתי חייבת להיות אמירה במלחמה הזו כי העוני הוא לא רק רעב, אלא גם מחסור בחינוך, בתרבות וכו'." מועלם תקפה את מאיר כהן ואמרה "בגלל ראש המפלגה שלך נמנעת לתמוך בחוקים חברתיים." מועלם גם תקפה את ח"כ תמר זנדברג ממרצ " אל תפלו לפופוליזם של מרצ. זה לא הטיפול בעוני או התנחלויות. גם בהתנחלויות יש עניים. זהו פופוליזם זול לחפש את הכסף אצל החרדים או אצל המתנחלים."
 ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "במשך עשרות שנים תחת שלטון הליכוד, ההוצאה לנפש ירדה למינימום, וזה לא כי נעשה זול יותר. חייבים להחזיר את האחריות הממשלתית על הדיור, הבריאות, החינוך... שמדברים על שינוי סדר עדיפויות, אי אפשר שלא להזכיר את מדינת הרווחה שפורחת בהתנחלויות"
 יואב קיש (הליכוד) התחייב להילחם בכדי להציב את הסוגיות החברתיות בראש סדר העדיפויות. קיש התייחס למפלגתו ואמר "זו הייתה טעות לא לפרסם מצע".
 יצחק ועקנין, ש"ס: המנהיגות כיום מנותקת לחלוטין מהמצב בפריפריה. המדינה הזו נשענת על הארגונים החברתיים, אם לא הם היינו היום בחרפה. המגזר החרדי קורס! הארגונים החברתיים מטפלים היום באלפי משפחות כי לקחתם ( מתייחס לליכוד) להם 200 שקל של קצבאות הילדים. ש"ס לא תכנס לשום ממשלה שלא תשים את הנושאים החברתיים בראש סדר העדיפויות. חייבים להעניק משאבים לטיפול בעוני ולא רק ברמת ההצהרות לפני הבחירות. "
 
במהלך העימות חברי המפלגות נדרשו לענות על מספר שאלות מרכזיות, ביניהן:
 
1.       האם אתה מוכן להתחייב היום, שבמידה ומפלגתך תרכיב את הממשלה / תהיה בקואליציה - תכניסו לקווי היסוד של הממשלה תכנית לאומית רב שנתית לטיפול בעוני?
2.       האם תהיו מוכנים לשבת בממשלה, אשר לא תאמץ בקווי היסוד שלה את הטיפול בעוני כאחד היעדים המרכזיים?
3.       מהו הנושא החברתי, שבמידה ולא ייכנס לקווי היסוד של הממשלה - לא תצטרפו בגינו לקואליציה?
4.       האם מפלגתך תדרוש את תיק הרווחה כחלק מהמו"מ הקואליציוני?
5.       לפי דו"ח הוועדה למלחמה בעוני, נדרשים כ-7 מיליארד ₪ לשנה על מנת לטפל בעוני - מה התקציב התוספתי לטיפול בעוני עליו אתם מוכנים להתחייב היום?
6.       בהנחה שתקציב המדינה מוגבל והוא משקף שאלה של סדר עדיפויות לאומי - האם תהיו מוכנים לקצץ בתקציב הביטחון על מנת לטפל בעוני?

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת: "לפני עשר שנים פנינו לממשלת ישראל לראשונה בדרישה לגבש וליישם תכנית לאומית לצמצום העוני בעלת יעדים מדידים. לפני שמונה שנים עתרנו לבג"צ במטרה לחייב את המדינה לקחת אחריות על הטיפול בבעיית אי הביטחון התזונתי. מאז, החלפנו חמש ממשלות וארבעה שרי רווחה, קיבלנו אינספור התחייבויות שלטוניות - אבל תכנית, תקציב או אחריות ממשלתית אין, וזאת בשעה שישראל אוחזת בתואר שיאנית העוני והפערים החברתיים בעולם המערבי.. רוב הציבור הישראלי ממקם את בעיית העוני ויוקר המחיה כנושא הדחוף ביותר לטיפול בסדר העדיפויות הלאומי. לתת פועל כארגון כארגון חברתי א-ממשלתי וא-מפלגתי המייצג את החברה האזרחית, ועל מטרותיו בנושא הן: להפעיל לחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות על מנת שיתחייבו לאמץ סדר עדיפויות שונה, שיתאם את ציפיית הציבור ויביא לצמצום המצוקה ממנה סובלת שליש מהאוכלוסייה בישראל; ולקרוא לאזרחים להצביע עבור המפלגה שלדעתם תציב את הנושא כיעד עיקרי במצעה, תתחייב להכניס אותו לקווי היסוד של הממשלה הבאה ותיתן את הערבויות המשכנעות ביותר למימוש הבטחות הבחירות שלה".  



 

כתבות נוספות

בחנו את הידע שלכם

כמה עניים יש בישראל? איך מתקבלת ההחלטה מי נחשב לעני? מה גורם לעוני? האם אפשר לפתור את הבעיה או שהיא כורח המציאות? הנה כל התשובות בשלוש דקות.

קרא עוד
אילן הייטנר - Ilan Heitner

"ואהבת"- מילים שכתב אילן הייטנר במסגרת יום העוני: והנה יום העוני. כל אחד כל כך לעצמו, שהוא לא רואה את העוני. זאת אומרת רואה, אבל זה לא נכנס לו ללב.

קרא עוד
כנס לתת למאבק בעוני 2016 איך נחלצים מהמלכודת?

מאות מבכירי המגזר הציבורי, העסקי והשלישי ומוביל העשייה הפילנתרופית בישראל השתתפו בתאריך ה12.12 בכנס לתת למאבק בעוני לשנת 2016 בהנחיית צביקה הדר

קרא עוד
דו"ח העוני הדיגיטלי 2017

נתונים בלתי נתפסים... הכן ביתך לעוני.

קרא עוד
עלות העוני בישראל, לשנת 2015

צמצום שיעורי העוני והפערים החברתיים הינו חובה מוסרית שחלה עלינו כמדינה וכחברה. אולם, נשאלת השאלה, האם זו גם השקעה משתלמת מבחינה כלכלית טהורה?

קרא עוד
עיקרי הנתונים- דו"ח העוני האלטרנטיבי 2019

הנתונים שאתם חייבים להכיר

קרא עוד
זינוק בנזקקים למזון, מחציתם הדרדרו לעוני

זו השנה השלישית ברציפות בה נעשה שימוש במדד עוני חדשני ואלטרנטיבי המבוסס על גישת מדידה רב ממדית המשקפת כי 2.4 מיליון ישראלים חיים בעוני

קרא עוד
דו״ח העוני האלטרנטיבי 2018

לקריאה >>>

קרא עוד
להיות ישראלי זה לתת

לעקוף את התור, לחתוך את הפקק, לצפצף ברמזור, לצעוק עם הידיים, לעשות קומבינה, לכתוב טוקבק מתלהם, להשתמט, ללעוג לחלש, לשנוא את האחר...

קרא עוד
דו״ח העוני האלטרנטיבי 2017

לקריאה >>>

קרא עוד
 |