כ-545,382 תלמידים עניים יפתחו את שנת הלימודים

ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית, כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם

 כ-410,985 תלמידים צפויים לסבול מאי ביטחון תזונתי וכמחציתם (196,727) מאי ביטחון תזונתי חמור בשנת הלימודים הקרובה.

חינוך הינו אחד המפתחות המשמעותיים ביותר לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. חינוך איכותי וראוי מאפשר מוביליות חברתית וביכולתו להשפיע על יצירת קשרים חברתיים, תחושת מסוגלות והשתלבות מטיבה בשוק התעסוקה בבגרות. חינוך יכול להוות נקודת מפנה בשיפור רווחתם של ילדים, בפיתוח הפוטנציאל האישי ובמניעת העברה בין דורית של עוני. עם זאת, המציאות מלמדת שפעמים רבות, מערכת החינוך בישראל אינה מצליחה להעניק אופק התפתחותי לתלמידים החיים בעוני ומרחיבה את הפערים. במצב זה, בו הילדים העניים אינם זוכים לקבל את הכלים והמיומנויות המתאימים למיצוי הכישרון והפוטנציאל האישי, מצטמצם הסיכוי שלהם לרכוש השכלה גבוהה ומקצוע, וכך, אי השוויון בחינוך מתורגם לאי שוויון בתעסוקה ולפערים שהולכים ומתעצמים.
משפחות החיות בעוני נאלצות מדי יום לבצע מגוון גדול של ויתורים כואבים בחיי משפחתן. כחלק ממציאות זו, הן נאלצות לבצע גם ויתורים שונים בחינוך ילדיהן, דבר המשפיע על עתידם, ועלול להנציח את מצבם.
 
לרוב התלמידים במשפחות הנתמכות יהיה חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד והם יאלצו לוותר על השתתפות בחוגים, טיולים ופעילויות העשרה;
 יותר ממחצית מההורים הנתמכים לא יכניסו ילדים בגיל הרך למסגרת כי לא יוכלו לשלם על כך;  כשליש מהילדים נתמכי הסיוע נשרו או עלולים לנשור מבית הספר
במסגרת מחקר שנערך בקרב נתמכי הסיוע של ארגון לתת, עולה תמונה מדאיגה שמשקפת אי שוויון הזדמנויות בחינוך, אותו חווים הילדים במשפחות עניות הנתמכות על ידי עמותות הסיוע.

 
 מעיקרי המחקר:
73% מנתמכי הסיוע העידו כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד לביה"ס, משום שאין להם יכולת להשיגם או לשלם על קנייתם
85.1% מהנתמכים נאלצו לוותר בשנה החולפת על חוגים, פעילויות העשרה בבית הספר, טיולים ותנועות/ ארגוני נוער עבור ילדיהם מכיוון שלא יכלו לשלם עבורם, זוהי עלייה בשיעור של 8.3% מאשתקד (78.6%)
76.6% מנתמכי הסיוע מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנה"ל הקרובה
מעל מחצית ( 53.4%) מהנתמכים נמנעו מהכנסת אחד או יותר מילדיהם בגילאי 0-3 למסגרת חינוכית, כי לא יכלו לשלם עבורה
מעל מחצית מהנתמכים (55.5%) ציינו כי בביתם לא קיימים תנאים המאפשרים למידה, כגון שקט, פרטיות וסביבה נוחה
כשליש (32.3%) מהנתמכים ציינו כי אחד או יותר מילדיהם נשר או כי קיים סיכוי כי ינשור מבית הספר (לא נכללו נשאלים שציינו שילדיהם קטנים מידי)
38.4% מהנתמכים העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו על ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית

ארגון לתת ימשיך לפעול לשינוי המדיניות ולהעלאת בעיית העוני בישראל לסדר היום הלאומי. 
ובינתיים, נמשיך לסייע לעשרות אלפי משפחות. 

לחצו לתרומה עבור רכישת ציוד לבית הספר לתלמידים ותלמידות ממשפחות נזקקות
 
 
 

כתבות נוספות

דוח העוני האלטרנטיבי לשנת 2016

חייבים לצאת מהעוני

קרא עוד
ניוזלטר כנס העוני

כנס לתת למאבק בעוני , הכנס השנתי של ארגון לתת בשיתוף האקדמית תל אביב יפו 15.12.25

קרא עוד
דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2022

לקריאת דו"ח העוני האלטרנטיבי 2022 לחצו >>

קרא עוד
עלות העוני בישראל, לשנת 2015

צמצום שיעורי העוני והפערים החברתיים הינו חובה מוסרית שחלה עלינו כמדינה וכחברה. אולם, נשאלת השאלה, האם זו גם השקעה משתלמת מבחינה כלכלית טהורה?

קרא עוד
לקראת בחירות 2022

מעל למחצית מהמשיבים על הסקר שערכנו השיבו כי יוקר המחיה ונושאים כלכליים הם שיקול מרכזי באופן בו יצביעו

קרא עוד
דו"ח סיכום פעילות לחציון הראשון של 2016

דו"ח המסכם את פעילות הארגון לחציון הראשון לשנת 2016

קרא עוד
מדד עוני רב ממדי לישראל - סקר עמדות

להלן קישור לשאלון בו תוכל/י להביע את עמדתך לגבי המשמעות של מחסור בישראל כיום. הסקר אנונימי ואין כל אפשרות או כוונה לקשר בין זהות המשיבים/ות ותשובותיהם

קרא עוד
דו"ח העוני האלטרנטיבי 2022 - ONE PAGER

דו"ח העוני האלטרנטיבי 2022 - ONE PAGER

קרא עוד
עיקרי נתוני דו"ח העוני 2016

הדו"ח מהווה כלי אלטרנטיבי להיכרות והבנה של תופעת העוני

קרא עוד
טיפול ממשלתי בעוני, בפערים החברתיים

טיפול ממשלתי בעוני, בפערים החברתיים ובאי הביטחון התזונתי. הבעיה - תוצאה של מדיניות ממשלתית.

קרא עוד
 |