כ-545,382 תלמידים עניים יפתחו את שנת הלימודים

ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית, כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם

 כ-410,985 תלמידים צפויים לסבול מאי ביטחון תזונתי וכמחציתם (196,727) מאי ביטחון תזונתי חמור בשנת הלימודים הקרובה.

חינוך הינו אחד המפתחות המשמעותיים ביותר לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. חינוך איכותי וראוי מאפשר מוביליות חברתית וביכולתו להשפיע על יצירת קשרים חברתיים, תחושת מסוגלות והשתלבות מטיבה בשוק התעסוקה בבגרות. חינוך יכול להוות נקודת מפנה בשיפור רווחתם של ילדים, בפיתוח הפוטנציאל האישי ובמניעת העברה בין דורית של עוני. עם זאת, המציאות מלמדת שפעמים רבות, מערכת החינוך בישראל אינה מצליחה להעניק אופק התפתחותי לתלמידים החיים בעוני ומרחיבה את הפערים. במצב זה, בו הילדים העניים אינם זוכים לקבל את הכלים והמיומנויות המתאימים למיצוי הכישרון והפוטנציאל האישי, מצטמצם הסיכוי שלהם לרכוש השכלה גבוהה ומקצוע, וכך, אי השוויון בחינוך מתורגם לאי שוויון בתעסוקה ולפערים שהולכים ומתעצמים.
משפחות החיות בעוני נאלצות מדי יום לבצע מגוון גדול של ויתורים כואבים בחיי משפחתן. כחלק ממציאות זו, הן נאלצות לבצע גם ויתורים שונים בחינוך ילדיהן, דבר המשפיע על עתידם, ועלול להנציח את מצבם.
 
לרוב התלמידים במשפחות הנתמכות יהיה חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד והם יאלצו לוותר על השתתפות בחוגים, טיולים ופעילויות העשרה;
 יותר ממחצית מההורים הנתמכים לא יכניסו ילדים בגיל הרך למסגרת כי לא יוכלו לשלם על כך;  כשליש מהילדים נתמכי הסיוע נשרו או עלולים לנשור מבית הספר
במסגרת מחקר שנערך בקרב נתמכי הסיוע של ארגון לתת, עולה תמונה מדאיגה שמשקפת אי שוויון הזדמנויות בחינוך, אותו חווים הילדים במשפחות עניות הנתמכות על ידי עמותות הסיוע.

 
 מעיקרי המחקר:
73% מנתמכי הסיוע העידו כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד לביה"ס, משום שאין להם יכולת להשיגם או לשלם על קנייתם
85.1% מהנתמכים נאלצו לוותר בשנה החולפת על חוגים, פעילויות העשרה בבית הספר, טיולים ותנועות/ ארגוני נוער עבור ילדיהם מכיוון שלא יכלו לשלם עבורם, זוהי עלייה בשיעור של 8.3% מאשתקד (78.6%)
76.6% מנתמכי הסיוע מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנה"ל הקרובה
מעל מחצית ( 53.4%) מהנתמכים נמנעו מהכנסת אחד או יותר מילדיהם בגילאי 0-3 למסגרת חינוכית, כי לא יכלו לשלם עבורה
מעל מחצית מהנתמכים (55.5%) ציינו כי בביתם לא קיימים תנאים המאפשרים למידה, כגון שקט, פרטיות וסביבה נוחה
כשליש (32.3%) מהנתמכים ציינו כי אחד או יותר מילדיהם נשר או כי קיים סיכוי כי ינשור מבית הספר (לא נכללו נשאלים שציינו שילדיהם קטנים מידי)
38.4% מהנתמכים העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו על ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית

ארגון לתת ימשיך לפעול לשינוי המדיניות ולהעלאת בעיית העוני בישראל לסדר היום הלאומי. 
ובינתיים, נמשיך לסייע לעשרות אלפי משפחות. 

לחצו לתרומה עבור רכישת ציוד לבית הספר לתלמידים ותלמידות ממשפחות נזקקות
 
 
 

כתבות נוספות

LATETech 2017

פרופ' מורן סרף, חוקר מוח ופרופ' למנהל עסקים, ורועי צזנה, ד״ר לננו טכנולוגיה ועתידן בהרצאות מרתקות במסגרת LATETech 2017

קרא עוד
לתת עדכון- דוח מסכם שנת 2017

לתת עדכון! שמחים ומתרגשים לשתף אתכם בדוח המסכם את הפעילות שלנו בשנת 2017. לקריאה הקליקו>>>

קרא עוד
דו"ח העוני האלטרנטיבי 2022 - ONE PAGER

דו"ח העוני האלטרנטיבי 2022 - ONE PAGER

קרא עוד
דן אריאלי, יזם פרופ' לכלכלה התנהגותית

דן אריאלי מדבר על עוני ב-LATETech 2017

קרא עוד
כנס לתת למאבק בעוני 2016 איך נחלצים מהמלכודת?

מאות מבכירי המגזר הציבורי, העסקי והשלישי ומוביל העשייה הפילנתרופית בישראל השתתפו בתאריך ה12.12 בכנס לתת למאבק בעוני לשנת 2016 בהנחיית צביקה הדר

קרא עוד
הערכת עלות העוני וצמצומו בישראל

מנהלי מחקר: גלעד טנאי ואור קרמר חוקר ראשי:עמית לוונטל

קרא עוד
כנס לתת למאבק בעוני 2015

כנס לתת למאבק בעוני התקיים ב15.12.15 באקדמית תל אביב יפו לצד פרסום דו"ח העוני האלטנטיבי לשנת 2015 דובר מרכזי - שר האוצר משה כחלון. מנחה- רשף לוי

קרא עוד
טיפול ממשלתי בעוני, בפערים החברתיים

טיפול ממשלתי בעוני, בפערים החברתיים ובאי הביטחון התזונתי. הבעיה - תוצאה של מדיניות ממשלתית.

קרא עוד
כנס לתת למאבק בעוני 2016

סרטון מסכם של כנס לתת למאבק בעוני 2016, שנערך באקדמית תל אביב יפו ב-12.12.16.

קרא עוד
ניוזלטר כנס העוני

כנס לתת למאבק בעוני , הכנס השנתי של ארגון לתת בשיתוף האקדמית תל אביב יפו 15.12.25

קרא עוד
 |