כ-545,382 תלמידים עניים יפתחו את שנת הלימודים

ילדים למשפחות נזקקות, שלא יקבלו את התנאים הבסיסיים הדרושים לקיום כמו ביטחון תזונתי ולא את הכלים המינימליים הדרושים להתפתחות אישית, כמו ספרים, ילקוט וציוד פיסי ודיגיטלי הכרחי, יתקשו לממש את הכישרון ואת הפוטנציאל האישי הטמון בהם

 כ-410,985 תלמידים צפויים לסבול מאי ביטחון תזונתי וכמחציתם (196,727) מאי ביטחון תזונתי חמור בשנת הלימודים הקרובה.

חינוך הינו אחד המפתחות המשמעותיים ביותר לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. חינוך איכותי וראוי מאפשר מוביליות חברתית וביכולתו להשפיע על יצירת קשרים חברתיים, תחושת מסוגלות והשתלבות מטיבה בשוק התעסוקה בבגרות. חינוך יכול להוות נקודת מפנה בשיפור רווחתם של ילדים, בפיתוח הפוטנציאל האישי ובמניעת העברה בין דורית של עוני. עם זאת, המציאות מלמדת שפעמים רבות, מערכת החינוך בישראל אינה מצליחה להעניק אופק התפתחותי לתלמידים החיים בעוני ומרחיבה את הפערים. במצב זה, בו הילדים העניים אינם זוכים לקבל את הכלים והמיומנויות המתאימים למיצוי הכישרון והפוטנציאל האישי, מצטמצם הסיכוי שלהם לרכוש השכלה גבוהה ומקצוע, וכך, אי השוויון בחינוך מתורגם לאי שוויון בתעסוקה ולפערים שהולכים ומתעצמים.
משפחות החיות בעוני נאלצות מדי יום לבצע מגוון גדול של ויתורים כואבים בחיי משפחתן. כחלק ממציאות זו, הן נאלצות לבצע גם ויתורים שונים בחינוך ילדיהן, דבר המשפיע על עתידם, ועלול להנציח את מצבם.
 
לרוב התלמידים במשפחות הנתמכות יהיה חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד והם יאלצו לוותר על השתתפות בחוגים, טיולים ופעילויות העשרה;
 יותר ממחצית מההורים הנתמכים לא יכניסו ילדים בגיל הרך למסגרת כי לא יוכלו לשלם על כך;  כשליש מהילדים נתמכי הסיוע נשרו או עלולים לנשור מבית הספר
במסגרת מחקר שנערך בקרב נתמכי הסיוע של ארגון לתת, עולה תמונה מדאיגה שמשקפת אי שוויון הזדמנויות בחינוך, אותו חווים הילדים במשפחות עניות הנתמכות על ידי עמותות הסיוע.

 
 מעיקרי המחקר:
73% מנתמכי הסיוע העידו כי לילדיהם חסר ציוד לימודי בסיסי וספרי לימוד לביה"ס, משום שאין להם יכולת להשיגם או לשלם על קנייתם
85.1% מהנתמכים נאלצו לוותר בשנה החולפת על חוגים, פעילויות העשרה בבית הספר, טיולים ותנועות/ ארגוני נוער עבור ילדיהם מכיוון שלא יכלו לשלם עבורם, זוהי עלייה בשיעור של 8.3% מאשתקד (78.6%)
76.6% מנתמכי הסיוע מעריכים כי לא יוכלו לעמוד בתשלומים הנלווים לבית הספר בשנה"ל הקרובה
מעל מחצית ( 53.4%) מהנתמכים נמנעו מהכנסת אחד או יותר מילדיהם בגילאי 0-3 למסגרת חינוכית, כי לא יכלו לשלם עבורה
מעל מחצית מהנתמכים (55.5%) ציינו כי בביתם לא קיימים תנאים המאפשרים למידה, כגון שקט, פרטיות וסביבה נוחה
כשליש (32.3%) מהנתמכים ציינו כי אחד או יותר מילדיהם נשר או כי קיים סיכוי כי ינשור מבית הספר (לא נכללו נשאלים שציינו שילדיהם קטנים מידי)
38.4% מהנתמכים העידו כי בשנה האחרונה ילדיהם צמצמו או דילגו על ארוחות כתוצאה מהמצוקה הכלכלית

ארגון לתת ימשיך לפעול לשינוי המדיניות ולהעלאת בעיית העוני בישראל לסדר היום הלאומי. 
ובינתיים, נמשיך לסייע לעשרות אלפי משפחות. 

לחצו לתרומה עבור רכישת ציוד לבית הספר לתלמידים ותלמידות ממשפחות נזקקות
 
 
 

כתבות נוספות

זינוק בנזקקים למזון, מחציתם הדרדרו לעוני

זו השנה השלישית ברציפות בה נעשה שימוש במדד עוני חדשני ואלטרנטיבי המבוסס על גישת מדידה רב ממדית המשקפת כי 2.4 מיליון ישראלים חיים בעוני

קרא עוד
ארגון "לתת": 29% מהישראלים עניים

עמותת "לתת" פרסמה את "מדד העוני האלטרנטיבי" לשנת 2016, המתבסס על המחסור ביחס לצרכים חיוניים לקיום בסיסי של כל אזרח.

קרא עוד
דו״ח העוני האלטרנטיבי 2017

לקריאה >>>

קרא עוד
כל ילד שלישי וכל מבוגר רביעי - עניים

דוח העוני האלטרנטיבי: כל ילד שלישי וכל מבוגר רביעי - עניים

קרא עוד
איך נחלצים מהמלכודת?

הנכם מוזמנים לכנס לתת למאבק בעוני בשיתוף האקדמית תל אביב יפו. 12 בדצמבר 2016 להרשמה>>> לחצו

קרא עוד
מתודולוגיות דו"ח העוני האלטרנטיבי 2021

אודות מתודולוגיית מדד העוני הרב-ממדי ומדד מצוקה כלכלית, והערות לגבי איסוף וניתוח הנתונים

קרא עוד
מדד עוני רב ממדי לישראל - סקר עמדות

להלן קישור לשאלון בו תוכל/י להביע את עמדתך לגבי המשמעות של מחסור בישראל כיום. הסקר אנונימי ואין כל אפשרות או כוונה לקשר בין זהות המשיבים/ות ותשובותיהם

קרא עוד
ניוזלטר כנס העוני

כנס לתת למאבק בעוני , הכנס השנתי של ארגון לתת בשיתוף האקדמית תל אביב יפו 15.12.25

קרא עוד
שיעור העוני הגבוה ביותר

בכתבה הבאה מוצגים הנתונים בנוגע המדינות בהן שיעור העוני הוא הגבוה ביותר בקרב ילדים--->

קרא עוד
יום המאבק בעוני

ארגון "לתת" הציג ב 20.10 נתונים ראשונים מדו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2015, המצביעים על עמדות הציבור ביחס להתנהלות הממשלה בנושא העוני בישראל.

קרא עוד
 |