הצלת מזון- הדרך עוד ארוכה

האתגר, פתרונות שמצאו בעולם ומה קורה בישראל

הסיבה שעד היום נושא הצלת המזון אינו ממשש את הפוטנציאל הטמון בו, הוא מכיוון שמחד הפתרון די פשוט, מאידך כיום אין שום תמריץ או חיוב מצד חברות המזון ורשתות השיווק להוציא לפועל את הפתרון. אל מול המורכבות הזו עומד ארגון לתת – ארגון המתבסס על תרומות ללא סיוע או תקציבים ממשלתיים, אשר פועל ומצליח להשיג שת"פ רק על בסיס רצונן הטוב של החברות היצרניות ורשתות השיווק, ללא שום דחיפה מהממשלה. על מנת להצליח להציל את המזון המבוזבז לא די ברצון טוב. זה מחייב מאמץ והשקעה מצד הרשתות ומצד החברות.
 בישראל קיים חוק אחד שמעודד ומקל על תרומת מזון "חוק עידוד תרומות מזון"
חוק עידוד תרומות מזון התשע"ט-2018 - החוק קובע כי מי שתורם מזון לארגוני חלוקת מזון, לא יישא באחריות אזרחית או פלילית לנזק שנגרם עקב תרומת המזון, כל עוד פעל לפי הוראות הדין החלות עליו ולא התרשל.
האם זה מדבר ספציפית על הצלת מזון? לא. האם זה מספיק? ממש לא. אבל אנחנו מקווים שזו התחלה של מהלך.



ומה קורה בעולם? 
בשנת 2015 אימץ האו"ם אוסף של 17 יעדים גלובליים עד לשנת 2030 המכונים  SDGs- Sustainable Development Goals, עליהם גם ישראל חתומה.
מטרה מספר 12.3 היא הפחתת אבדן ובזבוז המזון ב- 50% עד לשנת 2030.
שנה לאחר מכן, בשנת 2016, צרפת ואיטליה התחילו לפעול להגשמת אותם יעדים גלובליים. צרפת הפכה למדינה הראשונה בעולם האוסרת זריקת מזון מרשתות השיווק. החוק מחייב את כל רשתות השיווק לתרום את עודפי המזון לבנקי מזון, במקום להשליכם או להשמידם. העונש על מי שלא עושה את זה הוא יכול להגיע עד ל-75,000 יורו.
חצי שנה אחרי צרפת, היה זה תורה של איטליה להעביר חוק שמצמצם בזבוז מזון, אך להבדיל מצרפת בחרת בשיטת "הגזר" – והתמקדה בלהקל על תרומות המזון וכן לתמרץ חברות שתרומות מזון.
לדוגמא:
-הממשלה הורידה את הסנקציות על תרומת מזון שתאריך התוקף שלהן עבר (רק אם המוצר טוב).
-תיעוד חודשי פשוט לחברות שתורמות מזון .
-הפחתה ב"מס בזבוז" לחברה שתורמת ("מס בזבוז" הוא חיוב עירוני על כמות האשפה המיוצרת. המס חל על כל אדם ברשותו נכס והוא מייצר אשפה.בעקבותיהן, חוקקו חוקים דומים גם בפולין, בשוויץ ובצ'כיה  אשר הביאו להפחתת אובדני מזון מרשתות השיווק ולהגברת התרומות לארגוני הצלת המזון.
 במאי 2019 חוקק הפרלמנט של יפן את החוק לקידום הפחתת אובדן מזון (The food loss act). החוק חייב את הממשלה הלאומית לקבוע מדיניות להפחתת אובדן ובזבוז מזון, בין היתר דרך חינוך צרכנים ועסקים. כמו כן, החוק מחייב לנקוט בצעדים המאפשרים פעילות ארגוני הצלת מזון. 



גם בישראל, בעזרת חקיקה מתאימה שתחייב ותתמרץ את חברות המזון ורשתות השיווק להציל ולתרום את המזון – יוכל להיות פה שינוי אמיתי שבסיסו כל כך פשוט וצודק – במקום לפח – לאנשים שזקוקים לכך. 

כתבות נוספות

יש לך חלום להקים עסק - ואת לא יודעת איך?

יש לך עסק קטן קיים ואת מרגישה שהוא עומד במקום ואת צריכה לפתח אותו? עמותת לתת עתיד מבית ארגון לתת, פה בכדי לסייע לך לצאת לדרך עצמאית.

קרא עוד
הצלת מזון-עשו זאת בעצמכם

כנסו וגלו איך אפשר לצמצם בזבוז ולהציל מזון בבית

קרא עוד
12.3.20 - יום ללא מזון מבוזבז

היום (12.3) מתקיים יום ללא מזון מבוזבז, יום זה מוקדש להעלאת מודעות לצמצום בזבוז המזון בישראל ובעולם ולאמירת תודה לכל שותפנו שלוקחים חלק בתהליך החשוב.

קרא עוד
לתת ב-360 מעלות

מדי שנה מושמד בישראל מזון בשווי 1.4 מיליארד ש״ח. ארגון לתת מציל מזון בשווי כ-60 מיליון ש״ח בשנה. הכנסו וראו איך זה נראה ב-360 מעלות.

קרא עוד
ניוזלטר מסכם שנה עמותת לתת עתיד

עמותת 'לתת עתיד' נוסדה במטרה לסייע לנשים במצוקה כלכלית להקים ולפתח מיזם עצמאי זעיר במטרה להשיג עצמאות כלכלית. העמותה (כלל ארצית, אוניברסלית, א-פוליטית) מציע לכל יזמת מעטפת תמיכה מלאה ללא תשלום, הכוללת ליווי עסקי-אישי מקצועי לאורך שנה, הלוואה זעירה לטובת העסק, הכשרות עסקיות ומגוון הטבות ושירותים שנועדו לפתח ולקדם את העסק.

השאר ריק עבור 'קרא עוד'
מתנדב החודש שלנו בלתת!

ליאור אטיאס מתכנית לתת עתיד, תכנית שמטרתה פיתוח יזמות עסקית זעירה לנשים במטרה להיחלץ מהעוני ולהגיע לעצמאות כלכלית- הוא מתנדב החודש בלתת!

קרא עוד
PHOTO IS:REAL

ארגון לתת ופסטיבל הצילום הבינלאומי שמחים להכריז על תחרות צילום PHOTO IS:RAEL - בנושא הצלת מזון. אנו מזמינים אתכם להשתתף בתחרות הצילום ולתמוך בפעילות.

קרא עוד
שיתוף פעולה חדש ומבטיח

ארגון לתת ולשכת הסחר – ענף המזון – שיתוף פעולה חדש ומבטיח

קרא עוד
יריד מכירות ליזמיות

תכנית לתת עתיד התקיים במכללה למנהל בראשל"צ, בו הן הציגו למכירה את מוצריהן. היריד מהווה חלק מפעילויות התמיכה המגוונות של התכנית ביזמיות.

קרא עוד
מלווים אותך לעצמאות כלכלית

לתת עתיד מזמינה אותך לשמוע על תוכנית הליווי במפגש- "האומץ ליזום עסק עצמאי משלך" -כניסה ללא תשלום בהרשמה מראש-

קרא עוד
 |