על התכנית
הצלת מזון
ייעוד מוצרים "פסולי שיווק" המיועדים להשמדה, עבור תרומה למשפחות נזקקות החיות באי ביטחון תזונתי.
עיקר המוצרים שניתן הם בעלי תוקף קצר שאינם ניתנים לשיווק בנקודות המכירה, עודפים שנובעים מפערים בין תכנון לביקוש,
מוצרים טובים בריאותית שנפסלו לשיווק בתהליך בקרת האיכות, מארזי מבצעים שהסתיימו, מוצרי קד"מ, אריזות פגומות והחזרות.
קהל היעד
בישראל 633,000 משפחות חיות באי בטחון תזונתי, מתוכן כ-402,000 ילדים חיים באי בטחון תזונתי חמור.
דהיינו הנגישות שלהם למזון בסיסי הדרוש לקיום מאוזן ותקין מוגבלת מאוד, עקב מיעוט במשאבים כספיים.
הצעדים הנדרשים לקידום הנושא
- הגדרת יעד לאומי- צמצום אובדן מזון.
- קביעת סולם עדיפויות להפחתת היווצרות עודפי מזון ולניצולם המיטבי והצבת היעד של האכלת נזקקים כעדיפות ראשונה.
- הקמת מיזם לאומי לביטחון תזונתי, המבוסס על הצלת מזון ומימון בבסיס התקציב, אימוץ תכנית המועצה הלאומית לביטחון תזונתי ותמיכה במודל הצלת מזון עבור סיוע לנזקקים החיים באי-ביטחון תזונתי, תוך הפיכת עודפי המזון ממטרד למשאב והקצאת המשאבים הנדרשים לכך באופן ייעודי בבסיס התקציב.
- רגולציה וחקיקה- קידום בחקיקה של הקמת מיזם לאומי לביטחון תזונתי המבוסס על הצלת מזון, הסרת חסמים וקביעת תמריצים להצלת מזון: העלאת שיעור הזיכוי במס בגין תרומת מזון, הגנות משפטיות לתורם מזון בתום לב "(השומרוני הטוב)" ועוד.
- העלאת המודעות לנושא הצלת המזון - קהל היעד: מקבלי החלטות, חברות וקמעונאי מזון, הציבור הרחב.
יתרונות
- סיוע למשפחות נזקקות באי ביטחון תזונתי באמצעות חלוקת מזון.
- שיפור התדמית של החברה ושל כלל ענף המזון בעיני ציבור הצרכנים.
- תמיכה במיצוב החברה כבעלת אחריות תאגידית ותורמת לקהילה.
- הקטנת פערים מול נורמות וסטנדרטים בשוק הגלובאלי בתחום הצלת המזון.
- קיימות והגנה על הסביבה - שימוש במשאבים קיימים וצמצום השמדת מזון.
- יעילות - חיסכון בעלויות השמדה והטמנה.
- הגדלה משמעותית של תקציב התרומות של החברה.
- קבלת זיכוי במס על ערך התרומה.
מענה לחסמים
- ניהול על ידי ארגון גג ארצי, מקצועי, אמין ושוויוני, בעל ניסיון ומוניטין של 20 שנה.
- שיתוף פעולה אסטרטגי ורב שנים עם כל החברות הגדולות בענף המזון.
- חלוקה ארצית ושוויונית ע"י רשת של 180 עמותות ב-105 יישובים בכל הארץ ובכל המגזרים.
- שיתוף פעולה עם עמותות מאושרות, שעומדות בתנאי סף מחמירים ופועלות בהתאם לקוד אתי.
- הפעלת מערך בקרה ופיקוח - חלוקה מבוקרת בהתאם לעמידה בקריטריונים, יכולת וצורך.
- מערך הפצה ותובלה- הפעלת צי משאיות בהתאם לאופי המוצרים ותנאי ההובלה הנדרשים.
- דיווח חודשי מפורט על חלוקת התרומות.
- ניהול מלאי ממוחשב באמצעות מערכת ERP.
- חתימה על SLA– בהתאם לדרישות היצרן.
היקף פעילות
הצלת מזון מתעשיית המזון- ארגון לתת יחד עם חברות המזון המובילות פועלים בשיתוף פעולה מזה למעלה מעשור. כחלק מפעילות הארגון בתחום הביטחון התזונתי לצד רכש וחלוקה של מוצרי מזון בסיסיים מדי חודש, מתקיים מיזם הצלת מזון, אשר במסגרתו מחולקים מדי יום תרומות מזון קצר מועד מתעשיית המזון.
איגוד תעשיות המזון וארגון לתת יזמו שיתוף פעולה, שמטרתו לעודד, להסדיר ולהרחיב את נושא הצלת המזון בישראל. זאת, כחלק מהפעילויות שיוזם איגוד המזון בתחום האחריות החברתית ובמסגרת המאמצים שמשקיע ארגון לתת בתחום אי הביטחון התזונתי והצלת המזון.
רשת שופרסל וארגון לתת יזמו שיתוף פעולה, שבמסגרתו מדי יום מוצלים עודפי מזון מסניפי הרשת הפזורים ברחבי הארץ, עמותות המזון אשר ארגון לתת הוא ארגון הגג שלהן אוספות את העודפים ומחלקות לנזקקים וארגון לתת מבצע בקרה ופיקוח על התהליך.
מעגלי השפעה
תועלת חברתית: סיוע למשפחות באי בטחון תזונתי, תמיכה ב- 80,000 משפחות באופן קבוע.
תועלת סביבתית: קיימות, הפחתת פסולת, מניעת השמדה, עודפי מזון- ממטרד למשאב.
תועלת כלכלית: מענה לכשל שוק, מודל יעיל כלכלית ומינוף ההשקעה.